Chappie – veselý robotí chlapík
Chappie je pohodový film z nepohodové Jižní Afriky o robotovi, který to myslel upřímně.
Znám už léta jednoho fajn človíčka z Jihoafrické republiky. Je sice z Kapského Města a ne z Johannesburgu, přesto ale, stejně jako asi celá země, dobře zná jejich momentálně nejslavnější hudební uskupení Die Antwoord, které nám kdysi představil. Já si jejich hudbu hned zařadil do svého playlistu a když jsem zjistil, že můj oblíbený jihoafrický režisér Neill Blomkamp (District 9, Elysium) ve svém novém filmu dvojici muzikantů obsadil do hlavních rolí, bylo jasnou povinností to shlédnout.
Film mě rozhodně nezklamal. Bylo to celé dost bláznivé a Johannesburg (sympaticky zkracovaný na Joburg) byl prezentován v tom nejhorším světle, kde gangsteři nejrůznějšího druhu pachájí trestné činy s frekvencí návštěv toalety těžkého prostatika. Na druhou stranu podle některých historek kamaráda možná tahle země fakt vypadá takhle. Hlavní padouch a zároveň frontman Die Antwoord, kolem kterého se příběh točí, si ve filmu, stejně jako ve skutečnosti, říká Ninja. Má veselý jihoafrický přízvuk a chová se hodně drsně. Přesto ale, hodně pod vlivem své filmové (ale opět i skutečné) partnerky Yolandi, je to v jádru dobrý zločinec, kterému musíme fandit. Yolanda sama také stojí za to. Šílený účes, kterým se proslavila a ještě šílenější přízvuk, kterým zpívá svoje hitovky (já naivně myslel, že ve skutečnosti takhle nemluví). Jak by řekl kolega Václav, je tak nehezká, až je hezká.
Ale hlavní postavou je tu samozřejmě unesený porouchaný policejní robot, kterému nadaný technik ze zbrojařské firmy daruje čip umělé inteligence a vytvoří tak z bezduché plechovky inteligentní bytost. Scény, kdy Ninja dělá z Chappieho gangsta robota nebo když si Chappie s Die Antwoord hrají na rodinku jsou prostě k sežrání. A potom je tam Hugh Jackman v hrozném outfitu a v naprosto odlišné roli a než ve kterých jsme ho doposud mohli vidět, klobouk dolů. Celý film pak směřuje do překvapivého finále.
Tenhle Blomkampův počin se mi líbil asi nejvíc, možná i díky faktu, že režisér konečně vyměnil kameramana s pokročilou třesavkou za klidnější a přehlednější záběry. Do toho skvělý soundtrack od hlavních představitelů a spousty narážek na jihoafrické kulturní prvky. Jo jsem trochu zaujatý, přesto film za redakci doporučuju každému, je to pecka!